× Xtreme Internet Solutions Logo

Home Over ons
Webdevelopment Grafisch design Promotionele campagnes SMS communicatie
Succesverhalen
Nieuws Media
Vacatures Neem contact op

Nieuws

Effectieve sms-marketing communicatie voor bedrijven
Effectieve sms-marketing communicatie voor bedrijven
Als het gaat om marketing is een van de meest gestelde vragen: “Wat moeten we doen om onze klanten te bereiken?” sms-marketing natuurlijk. En wel hierom. Als we het gedrag en de voorkeuren van de consument nader bekijken, is het duidelijk dat we een nieuw tijdperk van communicatie zijn binnengetreden. Desondanks blijft de traditionele sms één van de sterkste en betrouwbaarste mediums. Volgens een recent onderzoek sturen Belgen elk jaar 2,27 biljoen sms’jes. De gemiddelde Belg kijkt 80 keer per dag naar zijn mobiele telefoon. 90% van de sms’jes worden binnen drie minuten gelezen. Met mobiele marketing kun je consumenten bereiken waar je wil, wanneer je wil. Bedrijven kunnen belangrijke en tijdgevoelige informatie snel en in real-time aan mensen doorgeven. Enkele tips voor sms-marketing Hou de berichten kort Individuele tekstberichten zijn beperkt tot 160 tekens. Idealiter duurt het lezen van sms-berichten niet langer dan vijf seconden. Je wilt er zeker van zijn dat je de aandacht van de klant niet verliest… Wees daarom altijd kort en bondig om zeker te zijn dat je boodschap volledig wordt opgenomen door de lezer. Stuur niet te veel berichten Als je de telefoon van de klant overspoelt met te veel berichten, word je vaak geblokkeerd. Niet meer dan 3-5 berichten per maand wordt aanbevolen. Je moet je richten op een reden: nieuwe producten, aankomende verkopen, sluitingen, herinneringen aan afspraken,.. Voeg links toe aan je berichten Maak een bericht aan waardoor consumenten meer willen weten. Voeg een link toe naar je website of social media account zodat ze meer informatie kunnen krijgen, een bestelling kunnen plaatsen of zich kunnen aanmelden. Identificeer jezelf altijd Altijd… en ik bedoel altijd jouw bedrijfsnaam vermelden of op zijn minst een product waarvan je klanten weten dat het van jouw bedrijf is. Dit is nog belangrijker als je een korte code of een gedeelde korte code gebruikt om de berichten te versturen. Zonder betrouwbare afzender is je sms-campagne gedoemd om te mislukken. Veel bedrijven omarmen SMS-marketing om klanten beter te betrekken omdat mensen meer dan ooit op hun GSM zitten. Hoeveel mensen kunnen zelfs zeggen dat ze hun e-mail recenter hebben gecontroleerd dan hun telefoon? Wil je zelf sms-marketing gebruiken? Maak hier je gratis testaccount.
Crisiscommunicatie per sms voor sportclubs. Hoe ga je te werk?
Crisiscommunicatie per sms voor sportclubs. Hoe ga je te werk?
Heeft de recente Coronacrisis je laten inzien dat crisiscommunicatie van groot belang is? Merkte je ook dat er zonder nauwkeurig plan chaos ontstaat? Geen probleem. Elke voetbalclub, zwemclub, handbalploeg,.. zal het wel eens meemaken, dat is onvermijdbaar. Je kan je wel voorbereiden om in de chaos toch wat houvast te hebben. Een gestructureerd plan Om het overzicht te bewaren en niet als een kip zonder kop te werk te gaan, is een crisiscommunicatieplan een must-have. Hoe ga ik communiceren? Wie moet wat weten? Welke communicatiekanalen zet ik in? De ‘tone of voice? Deze zaken staan allemaal in je plan. Het grote voordeel? Deze zaken zijn al vooraf beslist en zijn dus niet overhaast genomen. Het juiste communicatiekanaal Zoals net vermeld, is dit één van de cruciale elementen in je plan. Bij crisiscommunicatie moet je altijd volgende zaken in  je achterhoofd houden: hoe bereik ik snel de juiste doelgroep? Snelheid is belangrijk, want je wil dat je informatie snel de juiste persoon bereikt. Daarom is in crisissituaties de traditionele sms het krachtigste wapen. Een sms-bericht wordt in 99% van de gevallen binnen de 15 minuten gelezen. Daarom moet je goed nadenken hoe je het wilt inzetten. Zo zien onze Smstools specialisten het: Een sms-bericht is niet geschikt voor het meedelen van veel informatie omdat een sms-bericht beperkt is tot maximaal 160 tekens. Daarom moet je deze sterktes van sms-berichten goed onthouden. Sterktes: Snel Betrouwbaar Eenvoudig Gepersonaliseerd Grote groepen Boodschapper Deze sterktes spreken allemaal voor zich. Alhoewel ik ‘boodschapper’ even verder zal toelichten. Een sms is het snelste en meest betrouwbare communicatiekanaal mede dankzij de immense open ratio. Je kan op beide oren slapen. Jouw sms-bericht bereikt de doelgroep in een mum van tijd. Nu is het wel belangrijk wat je hierin communiceert. Ik zal een voorbeeld geven. Voorbeeld: In jouw sportclub is jammer genoeg een covid-19 besmetting vastgesteld. Nu moet je zo snel mogelijk alle betrokkene informeren over dit voorval om eventuele verdere besmettingen een halt toe te roepen. Daarom gebruik je best 2 communicatiekanalen. Een sms-bericht en bijvoorbeeld de website of Facebookpagina van jouw club. Met een sms-bericht informeer je de betrokkenen snel over de veranderde situatie. Je kan in je sms-bericht doorverwijzen naar de website waar ze de gedetailleerde en mogelijks verstrengde maatregelen terugvinden. Op deze manier speel je ieder communicatiekanaal naar z’n sterkte uit. De sms is snel ter plaatste en meldt de ontvanger dat de situatie is gewijzigd en dat er meer informatie te vinden is op de website. In je sms-bericht kan je zelfs de URL meesturen van de webpagina. Zo kan de ontvanger direct de informatie raadplegen. Begrijp de situatie / correctheid van informatie Dit is van cruciaal belang. Je moet allereest zorgen dat je de crisissituatie zelf begrijpt vooraleer je overgaat tot communiceren. Het later ontkrachten van een bericht is niet enkel slecht voor je reputatie maar tast ook nog eens je geloofwaardigheid aan. Bovendien creëert het onduidelijkheid bij de ontvangers. Neem daarom altijd je crisiscommunicatieplan bij de hand, verzamel alle stakeholders om het plan te overlopen en stem het af op de huidige situatie. Alleen door de crisis langs vele zijden te benaderen, krijg je een beter globaal zicht op het probleem. Zo kan je de situatie beter inschatten en ook helder naar buiten brengen. Conclusie: Een crisiscommunicatieplan vormt de basis voor heldere en uniforme communicatie in benarde situaties. Het is fijn dat je kan teruggrijpen naar een doordacht plan. Het enige wat je nog moet doen is dit afstemmen op de huidige situatie vooraleer je effectief overgaat tot communiceren. Verder is het juiste communicatiekanaal aanduiden misschien wel het belangrijkste. In crisistijden is snelheid van cruciaal belang. Je moet er zeker van zijn dat de ontvangers snel op de hoogte zijn. Speel daarom ieder communicatiekanaal uit naar zijn sterkte. Zo ben je 100% zeker dat de juiste informatie tijdig bij de betrokkene geraakt. Maak snel jouw proefaccount aan en verstuur vandaag nog de eerste sms-berichten! Nog vragen? Contacteer ons gerust via [email protected]
Contacteer ons

Hoe kunnen wij je helpen?

Je hebt een partner nodig
die jouw bedrijf doet groeien!

Liever geen formulier? Stuur ons een E-mail

Heirbaan 12A,
3650 Dilsen – Stokkem


Geweldig dat je er bent! Cookies? Lees onze Privacy Policy. Accepteer
x