5 Succesvolle gegevensverzamelingsmethoden

Gegevens zijn tegenwoordig van groot belang. Organisaties zijn bereid om veel moeite te doen om klantgegevens te verzamelen. Niet alleen e-mailadressen of telefoonnummers, maar ook gedragsgegevens zijn nodig om betrouwbare conclusies te kunnen trekken. In dit artikel leg ik je 5 eenvoudige manieren uit om klantgegevens te verzamelen.Formulieren voor het verzamelen van gegevens

1. Formulieren voor het verzamelen van gegevens

De gegevensverzamelingsformulieren zijn veruit de meest traditionele manier om klantgegevens te verzamelen. Je probeert de bezoekers van je website te verleiden om hun gegevens achter te laten. Dat doen ze niet voor niets, je moet ze overtuigen met iets aantrekkelijks in ruil. Je moet daar iets voor terugdoen, zoals een nieuwsbriefabonnement, een whitepaper download of een E-book download. Dit zijn slechts een paar van de meest voorkomende manieren om waardevolle klantgegevens te verkrijgen via een formulier.

De sleutel tot het verzamelen van persoonlijke gegevens van je klanten is wat ze ervoor terugkrijgen. Mensen willen hun persoonlijke informatie niet voor niets delen. Je moet je klanten het gevoel geven dat je hen een kans geeft die ze niet willen missen. Omdat de formulieren gekoppeld zijn aan je persoonlijke CRM-systeem, worden de klantgegevens automatisch opgeslagen in je CRM-database.

2. Enquêtes

Enquêtes zijn een zeer waardevolle methode om inzichten in je klanten te verzamelen. Het belangrijkste doel is om meer te weten te komen over hoe de klanten je diensten ervaren en wat je zou kunnen doen om de ervaring van de klanten te verbeteren.

Enquêtes kunnen anoniem zijn, maar je kan ook vragen om een aantal demografische basisgegevens zoals leeftijd, geslacht, beroep. Zo leg je namelijk gemakkelijker verbanden. Houd er rekening mee dat het hoofddoel hetzelfde blijft: het verzamelen van feedback van klanten over je service of product.

3. Digitale klantenkaarten 

Tegenwoordig zijn digitale getrouwheidskaarten een must have-tool voor elke organisatie. Het belangrijkste doel is om de loyaliteit van de klanten te verbeteren door ze te belonen voor elke aankoop die ze bij jou doen. Organisaties delen nooit gratis cadeaus of beloningen uit zonder een invalshoek om hun eigen doelen te bereiken. Met digitale klantenkaarten kan je eenvoudig enkele persoonlijke gegevens van je klant opvragen. Vraag bijvoorbeeld hun telefoonnummer om aanbiedingen per SMS te sturen.

Klantenkaarten zijn krachtig omdat klanten zich meer verbonden voelen met je bedrijf. Wanneer iemand zich probeert in te schrijven voor je loyaliteitsprogramma, moet u zich bewust zijn van het feit dat de klant bereid is om (enkele) persoonlijke gegevens achter te laten. Het aanmelden voor een loyaliteitsprogramma is een belangrijk teken dat je klant een band met je wil hebben.

4. Digitale Coupons / digitale kortingsbonnen

Coupons zijn altijd een gemakkelijke manier geweest om klantgegevens te verkrijgen. Vroeger zwaaide de papieren coupons de plak. Ze werken nog steeds, maar het verzamelen en sorteren van je gegevens is heel tijdrovend. Tegenwoordig kan het eenvoudiger.

Met digitale coupons is het verkrijgen van klantgegevens gemakkelijker dan ooit tevoren. De ondernemer maakt zijn eigen digitale coupons aan, distribueert de coupons, stelt claimvoorwaardes in en valideert de coupons uiteindelijk. Claimvoorwaardes van een coupon kunnen de volgende zijn: Vul een registratieformulier in met persoonlijke gegevens, deel de coupon op Facebook, bekijk een video of maak een betaling, installeer een app. Dit zijn slechts een paar vereisten die mogelijk zijn op het Coupontools platform.

Tegenwoordig is de drempel om je persoonlijke gegevens door te geven verlaagd met de mogelijkheid om een sociale login zoals Google of Facebook te gebruiken. Zo hoef je jouw persoonlijke gegevens niet zelf in te vullen, maar klik je gewoon op de ‘social login button’ en alle benodigde informatie wordt doorgegeven. De verbeteringen van de GDPR-wetgeving helpen ook om de drempel laag te houden. Klanten zijn er zeker van dat hun informatie voor de juiste doelen wordt gebruikt en niet wordt misbruikt.

Bovendien vergaar je via digitale kortingsbonnen ook campagne-inzichten. Zo heb je een overzicht over de open ratio, de claim ratio en de inwissel ratio van jouw digitale kortingsbon.  

5. Analytics

De gegevens omvatten meer dan alleen persoonlijke informatie. Het leren kennen van het gedrag van klanten kan een enorme troef zijn. Dat is waar analytics handig voor is. Er zijn veel gedragingen van klanten op je website die je helpen hun behoeften beter te begrijpen.

Analytics tools worden vaak over het hoofd gezien als hulpmiddelen voor het verzamelen van gegevens. Als u in staat bent om je analytische inzichten te koppelen aan je andere klantgegevens, zult u waarschijnlijk het gedrag van je klanten beter begrijpen en je er dus ook tegen wapenen.

Related Blog