Digitale compensatievouchers voor restaurants om klachten aan te pakken.

Klachten van klanten zijn onvermijdelijk. Het is de manier waarop je er mee omgaat, die cruciaal is. Investeren in goede klachtenafhandeling is de beste oplossing voor elk restaurant.

Als je op de juiste manier met klachten omgaat, transformeer je een slechte ervaring in een goede ervaring. Zo voorkom je dat jouw restaurant imagoschade oploopt. De persoon die het probleem heeft meegemaakt, zal eerder het positieve gevoel verspreiden dat hij of zij heeft gehad, omdat je het probleem meteen hebt opgelost. Het negeren van klachten is het ergste wat een bedrijf kan doen en zal uiteindelijk je bedrijfsimago dramatisch schaden.

Hoe werkt het precies?

1. Klanten dienen online klachten in

Zet een digitale manier op voor klanten om eventuele klachten in te dienen. Zorg ervoor dat je de contactformulieren correct categoriseert, zodat het geen puinhoop wordt. Een drop-down categorielijst tijdens het indienen van de klacht helpt om het proces in goede banen te leiden.

2. Het ticket wordt verwerkt @ CRM

Als je ervoor zorgt dat je een geweldig digitaal proces voor klachten organiseert, is het gemakkelijk om ze te behandelen, omdat het harde werk wordt gedaan via je geautomatiseerde ticketsysteem. Zet een API-verbinding op tussen je huidige CRM en het Coupontools platform en de rest volgt vanzelf.

3. De klant ontvangt een bevestiging van de klacht

Zorg ervoor dat de klant een bevestigingsbericht ontvangt. In de tussentijd heb je tijd om de klacht te onderzoeken en de juiste vergoeding te vinden voor de ervaren problemen.

4. Klachtenmanagement onderzoekt de klacht

Zorg ervoor dat uw restaurant een goede klachtenfilosofie heeft. Ze moeten de ernst van de klacht inschatten en opsporen en ervoor zorgen dat de vergoeding passend is met betrekking tot de situatie. Dit kan geautomatiseerd worden door bij het indienen van de klacht al goed te categoriseren.

5. Voeg een coupon toe aan uw bericht

Als de klacht eenmaal onderzocht is, is het tijd om het probleem op te lossen. Een terugbetalingsvoucher of iets dergelijks kan de klant helpen om terug te keren naar uw restaurant. Als je de klacht niet oplost, zie je de klant waarschijnlijk niet meer terug.

6. De klant ontvangt een ‘terugbetalingsvoucher’

De terugbetalingsvoucher ter compensatie wordt bij het bericht gevoegd. Het is belangrijk dat je de ernst van de klacht erkent en er de volledige verantwoordelijkheid voor neemt. Alleen een waardebon zal de klacht waarschijnlijk niet oplossen.

7. De klant gebruikt de terugbetalingsbon

Als je de klagende partij hebt overtuigd dat het je spijt, dan ligt de bal in hun kamp. Het is aan hen of ze de bon gebruiken of niet. Afgezien van het feit als de bon daadwerkelijk wordt gebruikt, heb je jouw restaurant terug in een positief daglicht weten te zetten.

8. Analyseer de voucherstatistieken

Je kan de hele reis van de voucher volgen, als een klagende klant deze nu gebruikt of niet. Je weet precies welke stappen hij heeft ondernomen. Je ziet waar de voucher is ingewisseld en wie er op uw aanbod heeft gereageerd om het goed te maken.  Zo weet je achteraf als de klachtenafhandeling effectief is.


Conclusie
Het implementeren van digitale compensatievouchers heeft veel waardevolle voordelen. Naast het feit dat het voorkomt dat je klanten verliest, is er nog meer. Je verzamelt klantgegevens en andere relevante statistieken. Dat zijn waardevolle en bruikbare inzichten om in het oog te houden voor uw toekomstige digitale marketingcampagnes.

Related Blog