Hoe zet ik effectieve Interne Communicatie op voor mijn bedrijf tijdens Covid-19

Crisiscommunicatie wordt vaak naar het achterplan verwezen omdat het in eerste instantie niet als prioriteit wordt beschouwd. FOUT. Wanneer een crisissituatie zich voordoet, ben je blij dat je ergens op kunt terugvallen. Bovendien is een crisiscommunicatieplan vaak op een rustiger moment geschreven waardoor onnodige fouten worden beperkt. Bekijk hieronder onze 4 tips om glashelder te communiceren in tijden van crisis.

  1. Wees voorbereid
    Een goed plan is het halve werk. In crisissituaties is dat niet anders. Nu hoor ik je al denken; op een pandemie van dit formaat ben je toch nooit voorbereid? Correct, inhoudelijke misschien niet nee. Maar als je al een duidelijke communicatiestructuur achter de hand hebt, kom je toch al ver. Omdat je al duidelijke communicatiekanalen voor ogen hebt, moet je je op dat moment enkel nog bezig houden met het invullen van deze structuur. Toch veel efficiënter dan hals-over-kop nog alles op punt te moeten zetten? Zorg dat je duidelijk weet welk media je wil gebruiken, welke personeelsgroepen je kan inlichten en een duidelijke taakverdeling je zal gebruiken. Zorg daarom ook dat het up-to-date blijft. Als je hier tijdens een crisis nog aan moet sleutelen, gaat er kostbare tijd verloren en sluipen er vaker onnodige fouten in je communicatie.

  2. Reageer proactief
    Transparante en heldere interne communicatie zijn altijd van vitaal belang. Maar in crisissituaties wordt dat nogmaals onderstreept. Crisissituaties roepen vele vragen op bij je personeel. De kunst is ze net één stapje voor te zijn. Voorkom een spervuur aan vragen door op proactieve wijze, met gezond boerenverstand de meest prangende vragen al te beantwoorden. Zo stel je jouw personeelsleden gerust.

    Als je al maatregelen communiceert vooraleer je er toe verplicht wordt, zet je jouw organisatie in een positief daglicht bij de personeelsleden. Zij krijgen het gevoel dat je oprecht het beste met hen voorhebt. Daar streef je toch naar?

  3. Weer eerlijk
    “Ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.” Eerlijkheid is van cruciaal belang. Probeer een crisissituatie niet te verbloemen om je bedrijf in een positiever daglicht te plaatsen. Eerlijkheid wordt op prijs gesteld. Communiceer daarom open en transparant over alle zaken. Ook de negatieve.

  4. Het juiste medium / media
    Als je op voorhand al een duidelijke crisiscommunicatiestructuur achter de hand hebt, is dit aspect al ingevuld. Voor crisiscommunicatie kies je best voor een betrouwbaar en snel medium. SMS scoort op dit vlak het best. Bovendien bereik je zo ook gemakkelijk je personeelsleden tijdens vrije dagen. Waar (werk)-e-mails  vaak pas de volgende ochtend of na het weekend worden bekeken, heeft jouw personeel wel permanent een smartphone op zak. Dit moet je naar jouw hand zetten.

Bij Smstools zijn we gespecialiseerd in sms-communicatie en crisiscommunicatie. Maak je gratis proefaccount aan, en verstuur vandaag nog je eerste berichten. Je betaalt GEEN licentiekosten, enkel je verbruik. Hierdoor is Smstools de perfecte tool om achter te hand te houden wanneer crisissituaties zich voordoen. Met Smstools, schakel je een vlug versnelling hoger.

Related Blog