Optimaliseer de restaurantervaring met deze tips

Het aantrekken van klanten naar je restaurant is het eerste probleem waar restauranthouders mee te maken krijgen. Een tweede probleem is meestal het feit dat de klant slechts één bezoek brengt.  Als klanten de weg naar je restaurant vinden, moet je ervoor zorgen dat ze getuige zijn van een onvergetelijke ervaring. Zo vergroot je de kans op een volgende bezoek.

  1. Digitale ervaringen

Hoe je het ook draait of keert, gasten moeten altijd wachten tot hun gerechten aankomen. Een restauranthouder moet van deze ‘vrije’ tijd slim gebruik maken. Zo kan een restauranthouder digitale kortingsbonnen met spelelement gebruiken om de gasten een unieke ervaring aan te bieden. Zorg dat de gasten tijdens het wachten zich eenvoudig kunnen inschrijven voor je digitale loyaliteitsprogramma. Zo sprokkel je relevante data en kan je verder met de klant in dialoog treden. Ik heb een aantal tools opgesomd over hoe je gemakkelijk digitale campagnes kunt verspreiden onder de wachtende gasten.

  • NFC / QR-code

Biedt eenvoudig digitale Spin Wheels, Scratch & Wins aan, aan je publiek via NFC. Voeg eenvoudigweg de campagne-URL toe aan de NFC-tags. Vervolgens toon je de NFC-tag of -sticker op de tafel, zodat gebruikers ermee kunnen communiceren. Als gebruikers in contact komen met de NFC-tag, wordt het Spin Wheel of de Scratch & Win-coupon in de browser op de smartphone geopend. Zorg ervoor dat ze een kleine korting winnen, zo stimuleer je de klant een volgende aankoop te doen.

  • Mobiele marketing kiosk

Zet een tablet op elke tafel. Tijdens het wachten op hun gerechten voeren gebruikers hun telefoonnummer of e-mailadres in om je nieuwste kortingscoupons naar zichzelf te sturen. Op deze manier deel je niet alleen kortingen uit, maar verzamel je ook relevante klantgegevens die je in toekomstige marketingcampagnes kunt gebruiken.

  • Gratis wifi

Voor vele restaurantbezoekers die twijfelen geeft gratis beschikbaarheid van Wifi vaak de doorslag. Bovendien kan je er als restauranthouder eenvoudig voordeel uit putten.

Voeg een Digitale Spelkortingsbon (Spin Wheel, Scratch to Win, of Memory Game) toe aan de router van je wifi-netwerk. Wanneer een bezoeker verbinding maakt met het wifi-netwerk van je restaurant, wordt hij direct doorgestuurd naar jouw digitale spelkortingsbon. Bovendien triggeren spelletjes altijd interactie. Zo is de kans groot dat de wachtende klant de kortingsbon ook effectief zal spelen. Zorg ervoor dat er een verleidelijke prijs wordt gewonnen, zo stimuleer je impulsieve aankopen en bestellingen.

  • Een bijzondere sfeer 

Er zijn natuurlijk ook nog andere cruciale factoren. Een unieke sfeer in je restaurant is iets wat het imago van je bedrijf vormgeeft. Een restaurant is geen ruimte met tafels en stoelen waar eten wordt geserveerd. Het is meer dan dat. Dat is het altijd al geweest.  Als je in staat bent om een specifieke sfeer te creëren binnen je restaurant, dan doe je het geweldig. Het meubilair, de inrichting en het personeel moeten hetzelfde gevoel uitstralen.

  • Alternatieve gerechten

Deze ongewone gerechten (glutenvrij, vegetarisch,…) worden vaak achterwege gelaten. Toch kan dit je veel voordeel opleveren. Deze mensen brengen namelijk andere mensen mee. Eerst denk je ‘Oh, dat zijn er maar een paar’. ‘Het maakt niet uit als die mensen niet naar mijn restaurant komen. De speciale maaltijden worden waarschijnlijk niet je ‘best-selling dish’. Je hebt gelijk. Maar dat betekent niet dat het irrelevant is ze toch aan te bieden. Zie het zo:

Bijvoorbeeld: een groep van 6 mensen is bereid om in jouw restaurant te eten. één van hen heeft een speciale ziekte of intolerantie (Gluten) en kan geen normaal voedsel eten. De groep mensen zal waarschijnlijk jouw restaurant niet selecteren omdat die 1 persoon binnen hun groep niet bij jou kan eten. Je mist niet 1 klant, maar in dit geval heb je er 6 gemist.

Related Blog