Wat is Two-Factor Authentication (2FA) en hoe zet ik dit op voor mijn bedrijf via sms?

Een two-factor authenication (2FA) is een authenticatiemethode waarbij je twee stappen succesvol moet doorlopen om ergens toegang tot te krijgen. In het Nederlands noemen we dit ook wel een twee-stappen-authenticatie.

2FA wordt wereldwijd gebruikt in veel verschillende bedrijven en voor vele merken. Een simpel voorbeeld van een two-factor authentication is een bankpas in combinatie met een pincode. Wanneer er een van de cruciale onderdelen ontbreekt (bankpas of pincode) kan er geen toegang worden verkregen tot de rekening.  Volgens onderzoek zou 80% van de cyberaanvallen kunnen worden voorkomen door 2FA, en dit zou zoiets simpels kunnen zijn als een transactie waarvoor een sms-bevestiging nodig is. Het is veel minder waarschijnlijk dat iemand je wachtwoord en je telefoon te pakken kan krijgen!

Er zijn drie soorten authenticatiefactoren:

Kennis: Iets wat je weet. Bijvoorbeeld een wachtwoord, een Pincode, of een antwoord op een veiligheidsvraag.

Bezit: Iets wat je hebt. Bijvoorbeeld een smartphone of bankkaart.

Eigenschap: biometrisch eigenschap zoals een vingerafdruk, gezicht of stem.

Deze soorten kunnen allemaal worden gemengd en gematched om samen gebruikt te worden op een manier dat past bij het doel van jouw bedrijf.

De veiligheid van je klanten moet een van jouw hoogste prioriteiten zijn. 2FA biedt een extra beveiligingslaag en maakt het moeilijker voor aanvallers om toegang te krijgen tot persoonlijke accounts. Door simpelweg een extra 2FA-stap toe te voegen aan log-ins en transactieprocessen kunnen risico’s sterk worden verminderd.

De 4 voordelen:

1.    Verhoogde productiviteit en flexibiliteit

Bedrijven die nieuwe technologieën omarmen zullen waarschijnlijk een betere productiviteit en flexibiliteit ervaren. Klanten kunnen zich sneller en vooral veiliger dan voorheen aanmelden voor diensten en krijgen de keuze hoe ze hun identiteit willen verifiëren.

In bedrijven wordt 2FA gebruikt zodat medewerkers vanaf vrijwel elke locatie veilige toegang hebben tot bedrijfsapplicaties, -gegevens, en documenten zonder dat er bedrijfsgegevens in gevaar komen.

2.     Betere beveiliging

2FA verlaagt de kans dat een aanvaller zich voordoet als iemand anders om toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens. Zelfs als ze het wachtwoord hebben, hebben ze ook iets anders nodig! 2FA plaatst een praktisch ondoordringbare muur tussen hackers en de persoonlijke gegevens van jouw klanten.

3.     Lagere kosten voor veiligheidsbeheer

2FA helpt om lange en dure wachtwoordcontacten te verminderen. Bovendien is het een veilige manier voor klanten om deze problemen zelf op te lossen.

Het verminderen van klantinteracties met callcenters versterkt niet alleen de veiligheid maar verbetert ook UX. Als een enorme bonus worden de algemene kosten die gepaard gaan met veiligheidscontroles verminderd en wordt de ‘workload’ voor je supportteam drastisch gereduceerd.

4.     Minder fraude

Het is niet gemakkelijk voor een hacker om 2FA te omzeilen, waardoor het een effectief beveiligingsmiddel tegen fraude is. Potentiele bedreigingen zouden veel informatie moeten kennen om toegang te krijgen, niet slechts één wachtwoord.

Hoe werkt 2FA?

Het meest voorkomende gebruik van 2FA is wanneer een klant inlogt met een wachtwoord en vervolgens een one-time pin (OTP) krijgt om zijn identiteit te bevestigen.

De eerste stap is dat de klant kan kiezen met welke methode de OTP verstuurd wordt. (Bijvoorbeeld via WhatsApp of SMS)

De tweede factor in de authenticatie voegt eigenlijk een extra beveiligingslaag toe. (Een hacker zou bijvoorbeeld jouw wachtwoord moeten kennen en daarnaast toegang moeten hebben tot je smartphone om in je account te kunnen komen.)

De tweede factor werkt door het vrijgeven van een OTP, die maar éénmalig gebruikt kan worden.

Vervolgens wordt een verificatiemelding ontvangen en kan de persoon z’n identiteit bevestigen.

Conclusie:

En zo eenvoudig is het! Het inschakelen van 2FA is een gemakkelijke manier om beschermd te blijven tegen hackers. Het legt de veiligheid van de klantenaccounts letterlijk in hun eigen handen.

Wil je het zelf eens proberen? Maak dan hier je gratis testaccount aan!

Related Blog