× Xtreme Internet Solutions Logo

Home Over ons
Webdevelopment Grafisch design Promotionele campagnes SMS communicatie
Succesverhalen
Nieuws Media
Vacatures Neem contact op

Ecco in-store gamification

Overzicht Ecco in-store gamification

Ecco is een Deense schoenenfabrikant en detailhandelaar. Zoals u al weet, liggen de dagen dat ze alleen in Denemarken opereerden ver achter hen. Ecco is tegenwoordig actief in 99 verschillende landen met zowel webshops als fysieke winkels. Het merk staat bekend om kwaliteitsschoenen en de goede (klanten)service.

Ondanks dat ze wereldwijd actief zijn, was de couponcampagne met behulp van de Coupontools-diensten beperkt tot de Amerikaanse winkels. De 36 winkels fungeerden als testmarkt.

Ecco promootte hun in-store campagne met behulp van posters. Op de poster stond: SMS 'Spin Ecco' naar [SHORTCODE], bijvoorbeeld (1111). Het publiek dat deze stappen precies volgde, ontving als antwoord een bericht met coupon-URL. Als de ontvanger vervolgens de URL opent, verschijnt de spinwheel coupon in hun browser. Als het spel werd gewonnen, kon de gebruiker korting krijgen op volgende aankopen of een paar gratis schoenen. Het aantal keren dat een paar schoenen kon worden gewonnen was beperkt tot een maximum, terwijl de kans op het winnen van kortingen flexibel was.
UITLEG: De admin stelde een maximum aantal keren dat een prijs kon gewonnen worden in. Wanneer deze bereikt werd, konden de gebruikers de prijs niet meer winnen.
 

Voor een veilige validatie had Ecco unieke validatiewachtwoorden ingesteld voor elke inwissellocatie. De kassiers van elke winkel moesten het unieke locatie wachtwoord dat aan hun winkel was toegekend, invoeren op het mobiele apparaat van de gebruiker. Als de coupon niet eerder werd gebruikt en het wachtwoord klopte, werd de coupon met succes gevalideerd.
 

Deze aanpak, waarbij voor elke inwissellocatie unieke wachtwoorden werden gebruikt, maakte het voor Ecco mogelijk om bij te houden welke winkel het meest succesvol was en de meeste conversies verzamelde.

Waarom deze aanpak?
Ecco koos voor een sms-aanpak omdat deze toegankelijk is voor elke winkelbezoeker. (Bijna) Iedereen heeft een GSM en is in staat om SMS-berichten te versturen. Daarom gaf Ecco de voorkeur aan deze aanpak boven (bijvoorbeeld) een QR-code-aanpak. Het resulteerde in een effectieve campagne waarbij deelnemen laagdrempelig was. Er werden veel spinwheels gespeeld en geconverteerd in de winkel.

De campagne samenvatting van Ecco:

  • Het Ecco-team ontwierp een aantrekkelijke spinwiel coupon
  • De hoeveelheid prijzen stond vast, maar de kansen waren flexibel.
  • Klanten konden maar één keer het spinwheel spelen.
  • Klanten konden de mobiele coupon maar één keer bij de kassa valideren.
  • Grote betrokkenheid en meer conversies in de winkel
  • Elke actie van het publiek is traceerbaar
    • Het aantal verzonden berichten
    • Het aantal geopende coupons
    • De hoeveelheid gespeelde spin wheels
    • Het aantal openingen zonder validatie.
    • Aantal gevalideerde kortingen
    • Het aantal validaties voor elke locatie


Tips:

  • Zorg voor een campagne die voor iedereen toegankelijk is.
  • Kortingen die in de tijd beperkt zijn, leiden tot FOMO (Fear of missing out). Dit resulteert in een hogere conversiepercentages op de locatie. Klanten willen de gewonnen korting niet missen.
  • Geen harde promotie. Het is  aan de klant om te bepalen of hij of zij deelneemt.
  • Zorg voor aangename ervaringen voor je publiek in je winkel.
  • Vaste prijzen met flexibele winstkansen.

Ecco in-store gamificationEcco in-store gamificationEcco in-store gamificationEcco in-store gamificationEcco in-store gamification
Coupontools logo
Dit succesverhaal hoort bij onze Coupontools software.
Coupontools is een platform voor het opzetten van promotionele campagnes, dataverzameling, gamification, brand awareness, conversie booster en loyalty campagnes.
Lees meer
Geweldig dat je er bent! Cookies? Lees onze Privacy Policy. Accepteer
x