× Xtreme Internet Solutions Logo

Home Over ons
Webdevelopment Grafisch design Promotionele campagnes SMS communicatie
Succesverhalen
Nieuws Media
Vacatures Neem contact op

In-store digitale coupons

Overzicht In-store digitale coupons

Essilor is een wereldspeler op het gebied van corrigerende brillenglazen en instrumenten voor oogartsen en opticiens. Om de verkoop in de verschillende winkelpunten in Frankrijk te stimuleren, werd er een indrukwekkende SMS coupon campagne gelanceerd. 
 

Campagne-opzet
De coupon werd gecreëerd met behulp van de Coupontools software. Er werden 2 varianten gemaakt omdat Essilor de coupon via 2 methodes zou verdelen. Er werd een SMS coupon en WhatsApp coupon ontworpen. Zo kon Essilor achteraf duidelijk zien via welk kanaal de klant het vaakst gebruikte om de coupon te ontvangen. Dankzij een CRM integratie waar iedere winkel toegang toe had, werden de coupons veilig gevalideerd. Er werden unieke validatiecodes geïmporteerd in de coupon. Via een slimme API call werd gecontroleerd als het om een juiste validatiecode ging. Als het een juiste code was, werd de coupon gevalideerd en konden klanten deze niet meer gebruiken.
 

Het interessantste luik van deze campagne was zeker en vast de distributie. Omdat Essilor in het verleden al eens werd geconfronteerd met fraude, besloten ze het deze keer anders aan te pakken. De coupon werd gepromoot door middel van posters in de verschillende winkels. Winkelbezoekers konden op 2 manieren deelnemen. Enerzijds door een SMS bericht te sturen naar een shortcode. Als antwoord ontving de zender een bericht met de digitale coupon URL. De andere manier was door middel van een QR code te scannen. Dankzij deze QR code werd WhatsApp automatisch geopend en stond de tekst die men moest versturen al klaar. Als antwoord op dit bericht ontving de zender de coupon URL. Het grote voordeel van deze distributiemethode? Controle over wie welke coupon ontvangt. Elk nummer dat een bericht stuurde, kreeg 1 unieke coupon toegewezen. Eens deze gebruikt was, kon deze niet meer hergebruikt worden. Probeerde een winkelbezoeker nogmaals een bericht te sturen naar de shortcode, dan ontving hij diezelfde coupon opnieuw. 
 

Om conversies te boosten, werd er een maand voor het vervallen van de coupon, een herinneringsbericht verzonden naar diegene die de coupon nog niet hadden verzilverd. 
 

Deze campagne was een groot succes en resulteerde in tal van bruikbare statistieken. Zo wist Essilor perfect hoeveel mensen deelnamen, de coupon hadden ingewisseld en welke winkel verantwoordelijk was voor de meeste validaties.
 

Waarom deze aanpak?
Voornamelijk omdat men in het verleden al een te maken kreeg met massale fraude. Via deze aanpak was dit niet het geval. Elk telefoonnummer had recht op één coupon en kon slechts één coupon gebruiken. Dankzij digitale kortingsbonnen weet Essilor ook perfect wie deelnam, wie de coupon verzilverde maar ook welke winkel het populairst was.
 

Campagne-samenvatting

  • Coupon gemaakt door en met Coupontools
    • Reguliere coupon
    • Data capture
  • Distributie via SMS/WhatsApp
    • Unieke coupon per telefoonnummer
    • Single-use
    • A/B test
  • Validatie
    • POS gegeneerde barcodes
    • CRM-integratie
    • API call
      • Coupontools
      • CRM
  • Statistieken
    • ​​​​​​​Klantendata
    • Campagne-informatie
      • ​​​​​​​Deelnemers
      • Totale aantal inwisselingen
      • Totale aantal inwisselingen per winkel

 

 

In-store digitale couponsIn-store digitale coupons
Coupontools logo
Dit succesverhaal hoort bij onze Coupontools software.
Coupontools is een platform voor het opzetten van promotionele campagnes, dataverzameling, gamification, brand awareness, conversie booster en loyalty campagnes.
Lees meer
Geweldig dat je er bent! Cookies? Lees onze Privacy Policy. Accepteer
x